Isnin, 7 Mac 2016

Resepi Ayam Masak Kicap

Resepi Ayam Masak Kicap
resepi ayam , resepi ayam masak kicap, resepi ayam masak kicap simple
Bahan-bahan
  • 6 ketul ayam di besrsihkan dan di gaul dengan sedikit kunyit dan                      secubit garam.
  • 10 biji tomato cherry
  • 2 biji cili merah di hiris memanjang
  • 1 biji bawang besar di hiris
  • bahan kisar
  • 3 ulas bawang merah
  • 3 ulas bawang putih
  • 1 inci halia
  • 10-15 biji cili padi
  • Klik di sini untuk isi bahan
  • 1 sudu teh lada hitam kisar kasar
  • 1/2 gelas air asam jawa cair
  • 1/2 gelas air
  • 1 senduk kicap manis
  • gula dan garam cukup rasa
  • minyak untuk goreng ayam
Cara-cara
  1. panaskan minyak dalam kuali, goreng ayam hingga agak garing.
  2. biarkan lebihan minyak goreng ayam dalam kuali untuk menumis.
  3. masukkan bahan kisar dan tumis sehingga naik bau dan kekuningan
  4. masukkan air asam jawa dan lada hitam kacau rata dan biarkan mendidih
  5. masukkan kicap dan air, kacau rata masukkan pula garam dan sedikit gula biarkan mendidih.
  6. masukkan ayam yang telah di goreng tadi, cili dan bawang hiris sertya tomato. kacau rata-rata hingga sebati. biarkan untuk 5 minit.
  7. tutup api dan boleh dihidang.

Jumaat, 22 Januari 2016

Perbezaan Kemasukan ke Program Matrikulasi, Asasi, Diploma dan Tingkatan Enam





Apa perbezaan kemasukan ke Program Matrikulasi, Asasi, Diploma dan Tingkatan Enam? Harap- harap bakal yang akan mengambil keputusan SPM nanti dpt membuat pilihan yg tepat.
Berikut adalah perbezaan masuk matrikulasi, IPTA, dan Tingkatan 6 KPM. Bagi calon lepasan SPM yang sedang menunggu atau ingin mengambil keputusan menyambung pelajaran, dibawah adalah perbezaan antara ketiga-tiga institusi milik kerajaan yang paling digemari ramai.

Kelebihan Tingkatan 6
Tingkatan 6 sebenarnya mempunyai beberapa kelebihan, di antaranya adalah;
* Ianya diiktiraf bagi kemasukan ke kebanyakan universiti di serata dunia.
* Dengan sijil STPM pun sudah boleh bekerja dengan kerajaan mahupun swasta. Syaratnya dapat 4 prinsipal atau 3 prinsipal 2 subsid mana-mana yang terpakai berdasarkan prinsipal terendah.
* Kiraan pointer STPM berdasarkan campur kesemua pointer subjek diambil bahagi dengan 4 sahaja. Kalau dapat 3.00 ke atas tu kira ok.Pointer nak masuk universiti guna STPM ni tak tinggi berbanding kursus matrikulasi, pra-u lain, diploma dan sebagainya kerana taraf akademiknya sangat hampir dengan universiti. Orang cakap sebelah kaki kat u kalau masuk form six ni. Itu sebab subjeknya walaupun ambil 4 atau 5 subjek bebannya lagi susah kerana perlu belajar sangat mendalam dalam setiap subjek malah ada budak matrikulasi pun belum tentu dapat skor bila jawab soalan STPM ni.
* Setiap sujbek majoriti kena ambil 4 kertas atau bahagian bergantung ikut subjek.

Matrikulasi KPM
Program Matrikulasi KPM terbahagi kepada dua iaitu Program Satu Tahun dan Program Dua Tahun dan mempunyai 4 jurusan iaitu Sains Hayat, Sains Fizikal, Perakaunan dan Teknikal. Jurusan Teknikal baru diperkenal pada tahun ini. Sukatan pelajaran program matrikulasi lebih bersifat terbuka kerana hanya dibahagikan kepada empat jurusan umum ini.
Jumlah bayaran yang perlu dijelaskan semasa mendaftar adalah cuma RM 220 untuk jurusan Sains dan Teknikal dan RM 212 untuk jurusan Perakaunan. Yuran pengajian dan penginapan ditanggung oleh Kementerian Pelajaran Malaysia. Semasa belajar di kolej matrikulasi, para pelajarnya akan menerima elaun sebanyak RM 1,250 satu semester.
Lulusan matrikulasi perlu memohon melalui UPU atau Universiti Sains Malaysia (USM) untuk mengikuti program peringkat ijazah. Mereka yang mempunyai keputusan cemerlang mempunyai peluang yang lebih cerah untuk memasuki program pengajian yang diminati. Mereka yang sederhana pula ada kemungkinan akan mendapat program pengajian yang tidak diminati atau biasa disebut ‘dilelong’.

Asasi IPTA
Program Asasi pula dikendalikan oleh universiti yang berkenaan di bawah Kementerian Pengajian Tinggi. Program asasi terbahagi kepada beberapa jurusan yang khusus serta mengambil masa antara satu hingga dua tahun. Sukatan pelajaran program asasi lebih bersifat khusus kepada program pengajian peringkat ijazah yang dijuruskan untuk program asasi tersebut.
Umpamanya Universiti Malaya (UM) mempunyai 7 program asasi iaitu Asasi Sains Hayat, Asasi Sains Fizikal, Asasi Alam Bina, Asasi Pendidikan Islam, Asasi Syariah, Asasi Usuluddin dan Asasi Pengajian Islam Dengan Sains. Manakala Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) mempunyai 15 program asasi iaitu Asasi Sains Hayat, Asasi Sains Fizikal, Asasi Sains Kesihatan Bersekutu, Asasi Kejururawatan, Asasi Farmasi, Asasi Pergigian, Asasi Perubatan, Asasi Sains Kemanusian, Asasi Bahasa Inggeris, Asasi Bahasa Arab, Asasi Ekonomi dan Sains Pengurusan, Asasi Seni Bina dan Reka Bentuk Alam Sekitar, Asasi Kejuruteraan dan Sains Komputer dan Asasi Undang-Undang.
Di samping itu universiti lain yang mempunyai program asasi adalah Universiti Teknologi MARA (UiTM), Universiti Putra Malaysia (UPM), Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) dan Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM).
Jumlah bayaran yang perlu dijelaskan semasa mendaftar adalah bergantung kepada jurusan dan universiti yang berkenaan. Yuran pengajian dan penginapan perlu ditanggung sendiri oleh pelajar. Walaupun begitu para pelajar asasi akan ditawarkan pembiayaan wang saku sebanyak RM 1,000 satu semester, yuran pengajian sebanyak RM 350 satu semester dan yuran penginapan sebanyak RM 300 satu semester.
Lulusan program Asasi UM dan Asasi UiTM masih perlu memohon melalui UPU atau USM untuk mengikuti program peringkat ijazah tetapi mereka akan diberi keutamaan untuk memasuki ke universiti program asasi mereka. Manakala lulusan program asasi yang lain akan diserapkan terus ke program peringkat ijazah universiti berkenaan jika memenuhi syarat dan kelayakan yang ditetapkan.

Diploma IPTA
Program Diploma pula diurus dan dikendalikan sendiri oleh pihak universiti. Program peringkat diploma ini biasanya akan mengambil masa selama 3 tahun. Kursus di peringkat diploma ini daripada awal lagi telah dikhususkan kepada bidang-bidang tertentu. Ini bermakna apabila pelajar berkenaan mengikuti program pengajian diploma mereka telah boleh merancang masa depan kerjaya dengan lebih tepat.
Hampir semua IPTA ada menawarkan program pengajian peringkat diploma dan seterusnya program peringkat ijazah yang berkaitan.
Jumlah bayaran yang perlu dijelaskan semasa mendaftar adalah bergantung kepada jurusan dan universiti yang berkenaan. Yuran pengajian dan penginapan juga perlu ditanggung sendiri oleh pelajar. Para pelajar boleh memohon biasiswa atau pembiayaan yang lain seperti PTPTN untuk menampung kos pembelajaran.
Lulusan program diploma boleh terus bekerja jika mereka mahu atau menyambung pelajaran ke peringkat ijazah. Mereka perlu memohon melalui UPU atau USM untuk mengikuti program peringkat ijazah. Walaupun begitu ada juga universiti yang menyerap terus lulusan diploma mereka ke peringkat ijazah jika memenuhi syarat dan kelayakan yang ditetapkan.
Sumber: Perbezaan Masuk Matrikulasi, IPTA, Dan Tingkatan 6 KPM |


sumber : facebook Roshaimmi Mohamad


Jumaat, 11 Disember 2015

Drama Cik Cinderella dan Encik Tengku (TV3)



Drama baru adaptasi novel Cik Cinderella dan Encik Tengku karya Airisz akan datang di slot Lestary TV3. Drama ini akan diarahkan oleh Eoon Shuhaini. Mempertaruhkan gadingan Shukri Yahaya dan Zahirah Macwilson sebagai pelakon utama. Turut dibintangi oleh Shah Iskandar, Puteri Aishah, Zulin Aziz dan ramai lagi. drama ini akan mula bersiaran pada 16 Disember 2015.




drama tv3, drama cik cinderella dan encik tengku






SINOPSIS CIK CINDERELLA DAN ENCIK TENGKU

Mengisahkan Puteri Nuraisha yang kehidupannya bersama keluarga yang seakan meminggirkannya, Puteri mempunyai seorang ibu tiri dan kakak tiri, Puteri sering terasa terpinggir akan layanan ayahnya yangg sering melebihkan kakak tirinya iaitu Sha. Puteri mempunyai seorang kekasih yang bernama Ashraf, seorang lelaki yang sering mengharapkan wang perempuan. Kehidupan Ashraf yang sering dilimpahkan wang oleh keluarganya sendiri, membuatkan perasaan Puteri terhadap Ashraf semakin pudar tatkala Ashraf yang sering meminjam wang tanpa membayarnya semula, semakin hari sikap Ashraf semakin membuatkan Puteri semakin bosan, perkenalan Puteri dengan Daniel yang dikatakan mempunyai raut wajah yang elok membuatkannya semakin jauh hati dengan Ashraf. Sedikit demi sedikit Puteri telah jatuh cinta terhadap Daniel dalam diam, dengan sikap Daniel yang sangat menyenangkan membuatkan Puteri semakin berbunga-bunga terhadap Daniel, tapi dalam masa itu Puteri juga dalam dilema untuk mengahwini Ashraf. Puteri terperangkap antara cintanya terhadap Daniel dan perkahwinan tanpa rasan cinta dengan Ashraf kerana amanat arwah ibunya,.

Segala perancangan perkahwinannya bersama Ashraf telah dirancang dengan rapi oleh ibu tirinya. Pelbagai persiapan telah diatur, dalam masa yang sama tanpa diketahui oleh Puteri, kakak tirinya iaitu Sha telah menjalinkan hubungan cinta dengan Ashraf. Sha dan Ashraf telah lama menjalinkan hubungan cinta tanpa diketahui oleh sesiapa, sungguh bijak mereka merahsiakannya, segala perilaku Puteri sering dipantau oleh Sha akibat rasa cemburunya. Andai Puteri berjumpa dengan Ashraf, pertelingkahan sering terjadi antara mereka, segala yang dirahsiakan oleh Sha dan Ashraf selama ini terbongkar dengan kejadian yang sangat mengaibkan, segala perncangan perkahwinan Puteri dan Ashraf terganggu dek kerana Puteri tidak ingin meneruskannya lagi. Konflik terjadi tatkala persiapan telah direncanakan dengan bajet yang melampau, kerana peristiwa yang memalukan itu semuanya menjadi kucar kacir sehingga Sha sanggup menjatuhkan maruahnya sebagai seorang perempuan demi cintanya terhadap Ashraf. Saat genting inilah Daniel terus bersama Puteri, apakah yang terjadi seterusnya? Apakah Puteri akan bersama dengan Ashraf walaupun peristiwa yang memalukan itu telah terjadi demi sebuah amanat seorang ibu? Atau Puteri mengenepikan amanat itu dengan memilih Daniel? Apa pula yang akan terjadi kepada kakak tirinya Sha?






drama tv3, drama cik cinderella dan encik tengku



drama tv3, drama cik cinderella dan encik tengku


drama tv3, drama cik cinderella dan encik tengku





drama tv3, drama cik cinderella dan encik tengku







Selasa, 8 Disember 2015

FILEM : KERANDA TOK WAN TERBANG

filem, filem terbaru 2015, filem keranda tok wan terbang, sinopsis filem keranda tok wan terbang



Filem ini mengisahkan tentang sebuah kampung yang dikejutkan
dengan berita kematian seorang penduduk. Namun, satu perkara pelik berlaku selepas Husin ( Yassin SYJ) dan Hasan (Shuk SYJ) tersalah sebut nama orang yang meninggal, kekecohan mula berlaku dan bermulalah adegan kacau bilau di kampung tersebut. Tok Wan Terbang ( Rahim R2) pula seorang penggali kubur yang pelupa. Walaupun sudah diberitahu tentang kematian di kampung tersebut, dia tetap terlupa siapa yang baru meninggal. Tapi apa kaitan Tok Wan Terbang dengan keranda terbang? Hihi! Nak tau sebenarnya siapa yang terbang? Jangan lupa tonton filem ni tau!

filem, filem terbaru 2015, filem keranda tok wan terbang, sinopsis filem keranda tok wan terbang





filem, filem terbaru 2015, filem keranda tok wan terbang, sinopsis filem keranda tok wan terbang




filem, filem terbaru 2015, filem keranda tok wan terbang, sinopsis filem keranda tok wan terbang



filem, filem terbaru 2015, filem keranda tok wan terbang, sinopsis filem keranda tok wan terbang


 TAJUK : KERANDA TOK WAN TERBANG
Tarikh Tayangan : 10 Disember 2015
Genre : Komedi / Seram
Pengarah : Hashim Rejab
Pengarah : Hashim Rejab
Pelakon : Yassin, Shima Anuar, Rahim R2,
Syuk SYJ, Mak Jah, Epy Kodiang
Terbitan : MIG Pictures Sdn Bhd





Isnin, 21 September 2015

Filem : Girlfriend Kontrak



filem terbaru 2015, filem girlfriend kontrak, sinopsis filem girlfriend kontrak


Sinopsis Filem Girlfriend Kontrak. Bermula 24 September 2015, Girlfriend Kontrak, sebuah filem terbitan Grand Brilliance akan mula ditayangkan di pawagam seluruh Malaysia. Keith Foo dan Risteena Munim akan bergandingan sebagai hero dan heroin filem ini.
filem terbaru 2015, filem girlfriend kontrak, sinopsis filem girlfriend kontrak
Filem Girlfriend Kontrak bergenre romantik komedi dan telah diarahkan oleh Virginia Kennedy. Antara pelakon lain yang turut sama membintangi filem ini adalah Bront Palarae, Fara Fauzana, Azad Jasmin, Dayana Roza dan Mustapha Kamal.
SINOPSIS FILEM GIRLFRIEND KONTRAK 
Girlfriend Kontrak mengisahkan tentang seorang gadis kampung bernama Alisa lakonan Risteena Munim. Dia mempunyai misi untuk menyelamatkan kelip-kelip kesayangannya daripada dimusnahkan oleh sebuah projek pembangunan. Projek tersebut dimiliki oleh seorang jutawan bernama Umar, lakonan Keith Foo. Umar ini jenis lelaki buaya darat.
Hendak dijadikan cerita, berlakunya satu konflik di mana Alisa terpaksa menjadi teman wanita kontrak kepada Umar dan dia menerima bayaran upah RM3,000 seminggu.


filem terbaru 2015, filem girlfriend kontrak, sinopsis filem girlfriend kontrak

Apa akan jadi seterusnya? Berjayakah Alisa dalam misi menyelamatkan kelip-kelip kesayangannya?
Kalau nak tahu kesudahan kisah ini kenalah saksikan filem Girlfriend Kontrak di pawagam bermula 24 September ini. 



filem terbaru 2015, filem girlfriend kontrak, sinopsis filem girlfriend kontrak



TAJUK : GIRLFRIEND KONTRAK 
Tarikh Tayangan : 24 September 2015
Genre : Romantik / Komedi
Pengarah : Virginia Kennedy
Pelakon :  Keith Foo, Nur Risteena, Bront Palarae, Fara Fauzana, Azad Jasmin, Dayana Roza, Mustapha Kamal, Daiyan Trisha
Terbitan : Grand Brilliance







Sabtu, 29 Ogos 2015

Lirik Lagu : Setia Elizabeth Tan ft Faizal Tahir ( OST MENCINTAIMU )

Lirik Lagu : Setia Elizabeth Tan ft Faizal Tahir
OST MENCINTAIMU

Selamat pagi sayangku
Apa khabar dirimu
Maafkan andai menggangu lenamu
Andai pernah melukakan
Maafkan ku tak sengaja
Harus kau dan akyu selalu bicara
Kau tahu kau satunya
Ku mahu kita selamanya
Kau dan aku
Mungkin tak sempurna
Kau dan aku
Tahu takkan mudah
Kau dan aku
Mahukan sempurna
Kau dan aku
Mengharap bahagia
Setia aku
Demi dirimu
Setia aku
Hanya padamu
Andai hatimu berubah
Pastiku cuba fahami
Tetap ku melangkah terus berani
Kau tahu
Kau satunya
Kau tahu kau satunya
Ku mahu kita selamanya
Kau dan aku
Mungkin tak sempurna
Kau dan aku
Tahu tak semudah
Kau dan aku
Mahukan sempurna
Kau dan aku
Mengharap bahagia
Setia aku
Demi dirimu
ohlirik.com
Setia aku
Hanya padamu
Terima seadanya
Perbezaan kau dan aku
Bairpun apa saja
Ku percaya kau setia
Kau dan aku
Mengharap bahagia
Setia aku
Demi dirimu
Setia aku
Hanya padamu
Setia ku demi dirimu
Setia ku hanya padamu
Selamat pagi sayangku
Apa khabar dirimu
lirik lagu, lirik lagu setia, lirik lagu setia elizabeth tan ft faizal tahir, ost mencintaimu tv3,

Sabtu, 22 Ogos 2015

Novel : Mimpikan Aku Please !


novel mimpikan aku please, sinopsis mimpikan aku please





Laila Elise Katrina berdendam dengan bapanya kerana menyebabkan dia tidak berkesempatan bertemu ibunya buat kali yang terakhir. Kejayaannya langsung tidak bermakna pada dirinya. Daddy kejam!
Hati yang terluka semakin parah apabila bapanya mempertaruhkan masa hadapannya dengan Zarith, demi kepentingan syarikat. Elise tidak sanggup hidup bersama Zarith, playboy tersohor di KL lalu lelaki itu ditinggalkan pada hari pernikahan mereka.
Zarith tegar memburu Elise kerana telah memalukan keluarga, lebih-lebih lagi dirinya yang tidak pernah ditolak oleh mana-mana perempuan.
Demi Great Pan’s, Akbar Adil Haikasy sanggup meninggalkan kemewahan hidupnya. Dia rela hidup sehelai sepinggang daripada menerajui empayar perniagaan ayahnya, Tan Sri Imran.
Pertemuan Elise yang petah berkata-kata dan Akbar yang perengus di hadapan pintu Great Pan’s membuka lembaran baru dalam hidup mereka.
“Awak ni datang bulan ya?” sindir Elise.
Akbar berang. “Lebih baik kau blah, jangan kacau aku!”
“Awak ingat saya nak mengurat awak ke? Saya cuma nak tolong aje,” beritahu Elise dengan suara yang direndahkan. Dia tidak puas hati.
Akbar yang baru hendak melangkah, terhenti seketika. Sambil tersenyum sinis dia berkata, “bukan nak menolong cuma nak menyibuk. You are trying to flirt with me! Bukan aku tak perasan kau asyik tengok aku aje dari pagi tadi.”
Elise rasa tak percaya dengan kata-kata Akbar tadi. Apa yang dimaksudkan oleh Akbar adalah sewaktu dia ‘ter’renung Akbar pada pagi tadi. Lidahnya serta-merta menjadi kelu. Bukan kerana kata-kata Akbar, tetapi senyuman sinis itu amat menarik perhatiannya. Lesung pipit di kiri dan kanan, bibir yang meleretkan senyum sinis dan….
“Nampak tak apa yang aku cakap tadi?”
“Hei, sedara. Saya tenung awak bukan sebab awak tu menarik pun. You know what, you got something on your teethHere.” Elise menunjukkan dengan telunjuknya ke gigi hadapannya sendiri.
Penyatuan mereka dalam keadaan yang tidak terduga. Namun, Elise tetap bersyukur kerana dijodohkan dengan Akbar.
Kehadiran Zarith mengganggu ketenteraman hidup mereka hingga menyebabkan Elise membawa diri ke tanah tempat tumpah darah arwah ibunya. Akbar ditinggalkan dengan harapan dia bisa menemui dirinya yang dahulu, iaitu Elise yang mencintai Akbar.
Akbar reda dalam derita ditinggalkan Elise. Kehilangan. Kita takkan pernah tahu erti kehilangan sehinggalah kita merasakannya.
Tegakah Elise terus membiarkan dirinya hanyut dalam pencarian dirinya yang tidak berkesudahan itu? Sampai bila pula Akbar sabar menunggu?
“Ibarat dua hati yang sudah ditakdirkan bersatu, maka akan bertemu jua walaupun terpisah ke hujung dunia.”